تجهیزات مورد نیاز پرورش زالو طبی در محیط خانگی یا صنعتی یا کارگاه های کوچک

چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فراوردهای طبیعی
چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فراوردهای طبیعی
نوامبر 4, 2018
فروش-زالو
فروش زالو
ژوئن 27, 2019

تجهیزات مورد نیاز پرورش زالو طبی در محیط خانگی یا صنعتی یا کارگاه های کوچک

تجهیزات-پرورش-زالو

تجهیزات مورد نیاز پرورش زالو طبی در محیط خانگی یا صنعتی یا کارگاه های کوچک

از آن جایی که زالوها نمی توانند خیلی سریع از دست شکارچی ها فرار کنند، بنابراین باید در محیط هایی زندگی کنند که از دید آن ها دور باشند بنابراین آن ها به شکل طبیعی در محیط های تاریک، خنک، مرطوب و دور از دسترس شکارچیان زندگی می کنند. برای این که  بتوان این جانداران را در محیط های مختلف پرورش بدهیم نیاز به تجهیزات مختلفی داریم. تجهیزات مورد نیاز پرورش زالو طبی متعدد هستند، اما با وجود فراوانی که دارند اما گران نیستند.

یکی از دلایلی که امروزه این صنعت مورد توجه همگان قرار گرفته است، امکان پرورش زالو برای مصارف مختلفی چون زالو درمانی تهیه داروها و روغن های مختلف از این جاندار است. بنابراین در ادامه برای آشنایی با این صنعت در مورد وسایل مورد نیاز برای پرورش زالو به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

برخی از تجهیزات پرورش زالو : دماسنج، PH سنج، خط کش، ذره بین

از جمله تجهیزاتی که بسیار برای این کار لازم است: دماسنج، PH سنج، خط کش، ذره بین می باشد. برای هر یک از این تجهیزات کاربردهای خاصی وجود دارد. برای این که بتوان میزان دمای آب را تعیین نمود ساده ترین وسیله استفاده از دماسنج است. همان طور که می دانید دو نوع دماسنج جیوه ای و الکلی وجود دارد. می توانید از هر یک از آن ها برای تعیین دما استفاده کنید. مهم ترین نکته این است که مرتب دما چک شود و در چک لیست یادداشت گردد. نحوه محاسبه دمای آب نیز به این صورت است که انتهای مخزن دماسنج را در آب قرار می دهیم و بعد از چند ثانیه که دما مشخص شده و دماسنج یک مقدار ثابت را نشان داد، آن را از روی درجه بندی ها می خوانیم. اگر دمای آب به هر دلیلی بالا یا پایین باشد، باید سریعا آن را تنظیم کنیم.

تنظیم PH آب با استفاده از دستگاه PH سنج: برای این کار ابتدا باید بدانید که PH آب یکی از مهم ترین موارد در پرورش تمامی آبزیان محسوب می شود. کنترل مرتب و منظم این فاکتور بسیار حائز اهمیت است. باید میزان این فکتور مرتبا چک شده و در چک لیست وارد شود. در صورتی که PH آب را با استفاده از دستگاه اندازه گیری کردید و میزان غیر نرمالی دیده شد، باید خیلی سریع آب تعویض شده تا زالوها تلف نشوند. روش اندازه گیری نیز به این شکل است که دستگاه PH سنج دارای یک سنسور است که باید در آب قرار داده شود. بعد از این که دستگاه بعد از مدت زمانی یک مقدار عددی ثابت را به ما نمایش داد، این عدد میزان PH آب خواهد بود.

یکی از ابزارهای مورد نیاز برای پرورش زالو برای همه افراد ذره بین است. چه افرادی که در زمینه تولید فعال هستند و چه افرادی که در زمینه تکثیر و نگهداری فعالیت دارند همگی نیازمند استفاده از این وسیله هستند. استفاده از ذره بین برای رصد کردن سلامت زالو هاست. به این خاطر که ذره بین باعث تشخیص سریع و زود هنگام بیماری، در مراحل اولیه می شود. این وسیله به شخص امکان می دهد بلا فاصله تدابیر لازم برای درمان و یا جداسازی زالوهای بیمار از سالم را انجام داده و یا شروع به درمان  زالو ها کند. در بحث آموزش نیز ذره بین می تواند کمک خوبی باشد تا آموزش دهندگان بهتر بتوانند به  کارآموزان خدمات بیشتر و تشریح عملی بهتری دهند.

بعلاوه در بحث تولید و پرورش زالو برای کسانی که بخواهند لاروها را از لحاظ نژادی در ابتدا جداسازی کنند، این وسیله کمک شایانی می تواند باشد. از مزایای دیگر استفاده از ذره بین سورت کردن و جداسازی لاروهای تغذیه شده از زالوهای تغذیه نشده می باشد. با کمک ذره بین به راحتی این جدا سازی که بسیار اهمیت دارد، انجام می شود. ذره بین می تواند یک وسیله کمکی بسیار مفید در مراحل بعد از کوکون گیری و رصد کردن بهتر کوکون ها در مراحل رشد باشد.

خط کش مخصوص به منظور اندازه گیری طول و عرض زالوها کاربرد دارد. این فرآیند افزاش اندازه معمولا بعد از بازه غذادهی زالو ها اتفاق می افتد. بنابراین برای این که متوجه میزان رشد جاندار شویم می توانیم از این روش استفاده کنیم.

سایر تجهیزات مورد نیاز پرورش زالو طبی عبارتند از:

قفسه فلزی سه متر و چهار طبقه

رطوبت سنج برای کنترل رطوبت  محیط مزرعه پرورش زالو ، دستگاه TDS سنج یا سختی سنج آب: سختی آب یکی از فاکتورهایی است که نیازمند در فرآیند پرورش زالو اهمیت دارد و یا استفاده از دستگاه TDS می توان آن را کنترل نمود.

سفال بدون لعاب، کمپوست یا خزه، شن نخودی سفید، سنگ و گیاه : برای استفاده در درون آبی که زالو ها در آن نگهداری می شوند. سفال و اجر برای پوست اندازی زالو ها در یک محیط مصنوعی که توسط ما ایجاد شده، بسیار مفید هستند.

مخزن آب که از مخازن پلی اتیلن نیز می توان برای نگهداری آب استفاده کرد. این نوع تجهیزات ضد قارچ و جلبک هستند. بنابراین یک محیط کاملا بهداشتی برای زالوها فراهم می شود.

وان های مخصوص که معمولا از جنس پلی اتیلن استفاده می شود. پایه فلزی نصب وان پرورش زالو ، تانکر آب، شیر آلات کامل، لوازم تاسیساتی و لوله کشی، وان ها معمولا دو دسته هستند، وان های سنگین و وان های سبک که تفاوت آن ها در میزان ضخامت جداره های آن هاست. نوع سبک آن ها همچنین از نظر قیمتی مناسب تر نیز هستند. شیرآلات و اتصالات برای این کاربرد دارند که بتوان آب را به راحتی به سر وان های محل نگهداری زالوها هدایت نمود.و از آن جا آب را به فاضلاب منتقل کرد.

دستگاه برق اضطراری، دستگاه اکسیژن ساز، پمپ آب مخصوص، دستگاه تصفیه آب: این تجهیزات مورد نیاز پرورش زالو برای تصفیه مداوم آب لازم بوده و باید به طور مرتب از سالم کار کردن این تجهیزات اطمینان حاصل نمود. بعد از تغذیه زالوها عملیات اکسیژن رسانی به آن ها با استفاده از دستگاه اکسیژن ساز انجام می گیرد.

کولر گازی و فن، بخاری ، بخاری آبی / آکواریومی، این تجهیزات برای تنظیم دمای محیط آب می باشد. برای این کار معمولا نیاز به 300 وات هست. زالوها به تغییرات دمایی بسیار حساس هستند و دمای محیط زندگی آن ها باید یک مقدار ثابتی باشد. کاربرد فن علاوه بر رفع بوی بد تولید شده در محیط، حفظ رطوبت محیط نیز می باشد.

 

دستگاه تی دی اس، مه پاش دستی، دستگاه ازن، دستگاه واهب: برای این که در محیط مزرعه پرورش ایجاد رطوبت کنیم از مه پاش کمک می گیریم.

پنس، پت بدون درب: سر پنس ها باید پهن باشد. از این تجهیز برای شمارش زالوها کمک گرفته می شود.

روپوش و کلاه، دستکش لاتکس: این نوع از تجهیزات برای رعایت بهداشت فردی، افراد مشغول در مزرعه و همچنین جلوگیری از انتقال آلودگی و بیماری به زالوهایی است که در محیط مزرعه پرورش داده می شوند.

سینک کوچک پایه دار، تشت، الک، توری نخی، کش: توری ها و کش ها به عنوان یک در پوش بر روی درب وان و محفظه ی نگهداری زالو ها استفاده می شود تا از فرار کردن آن ها جلوگیری شود. تشت ها برای تغذیه کردنزالو ها استفاده می شود. اندازه قطر الک و تشت ها باید یکسان باشد. از سینک برای این که آب ظرف های نگهداری زالو ها را تعویض نماییم کمک می گیریم. از طرفی شستن ظرف ها با استفاده از این سینک ها انجام می شود.

ترازو دیجیتال پرتابل: برای این که بتوان زالو ها را در بازه های زمانی مختلف و سنین مختلف اندازه گیری کرده و وزن آن ها را کنترل نمود، از این دستگاه استفاده می گردد.

برای خرید تجهیزات پرورش زالو می توانید با افراد متخصص در این حوزه مشورت نمایید. شرکت کاسپین دارای مشاوران متبحر در این حوزه می باشد که می تواند شما را در راه تهیه تجهیزات مورد نیاز یاری رسانده و تخصص خود را در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *