نکات و مراحل پرورش زالوی طبی

پرورش زالو
ژوئن 27, 2019
پرورش-زالو-در-آکواریوم-(-6-مرحله-آموزش-پرورش-زالو-)
پرورش زالو در آکواریوم
نوامبر 23, 2019

نکات و مراحل پرورش زالوی طبی

فروش-و-پرورش-زالو

پرورش زالوی طبی

امروزه صنعت پرورش زالوی طبی در ایران مدت کوتاهی است که رشد کرده است و بیشتر مورد توجه می باشد. به همین دلیل وجود منابع آموزشی کامل از خواسته های همیشگی علاقه مندان به پرورش زالوی طبی می باشد .

تصورات غلطی که در رابطه با پرورش زالو وجود دارد این است که پرورش زالوی طبی جز مشاغل آسان و بی دغدغه است که کاملا غلط است . تمام مشاغلی که مربوط به پرورش موجودات زنده هستند با مشکلات و سختی های فراوانی روبرو هستند . پرورش زالوی طبی نیز به دلیل ناشناخته بودن مشکل تر از سایر مشاغل پرورشی است .

برای پرورش زالو به صورت طبیعی و طبی در وهله نخست ، نیاز به دانستن اطلاعات کلی و عمومی در مورد زالو و آکادمی آنها می باشید تا با دید باز و کلی و کسب اطلاع در مورد برآورد مدت زمان اختصاصی برای اینکار و همچنین میزان هزینه مصرفی برای صرف عمل پرورش زالوی طبی ، بتوانید یک کسب و کار موفق و پولسلز داشته باشید.

شرکت دانش بنیان رشد فناورانه کاسپین سعی کرده موارد و مطالب مفید و کاربردی در حوزه تکثیر، تولید و پرورش زالو در اختیارتان قرار دهد.همچنین می توانید برای خرید زالو ، فروش زالو  و حتی دانستن آخرین قیمت زالو به عنوان یک مرکز یا مجری موفق مشاوره بگیرید.

 

معرفی زالو

زالو درمانی در ایران برای درمان بعضی از بیماری ها قدمت زیادی دارد که از جمله مواردی که به صورت مکتوب توسط  ابوعلی سینا در کتب مختلف به آن اشاره شده است . اما به دلیل استفاده غلط و عدم تحقیقات تکمیلی و نهایی در مورد خواص آن به مرور زمان استفاده از آن کاهش یافته و بعد از مدتی به طور کامل از راههای درمان بیماری ها حذف گردیده است.

زالو یک نوع کرم است خون را می مکد و چسبنده و لزج است. اما این کرم با این ویژگی نفرت انگیز دارای خواص بسیاری در درمان بیماری ها می باشد.

چرا پرورش زالوی طبی ؟

کرم زالو که معمولا آبزی بوده و نرم تنان تک جنسی هستند که همه آن ها زندگی انگلی دارند. زالو مصارف زیادی دارد و به همین دلیل در خارج از ایران طرفداران زیادی دارد و صادرات آن آسان است . توصیه می شود کسانی که به دنبال شغل زود بازده هستند دنبال پرورش زالوی طبی نباشید چون پرورش زالوی طبی از مشاغل سختی است که به سود رسیدن و نتیجه گرفتن از آن نیاز به صبر زیاد و پشتکار دارد .

پرورش زالوی طبی

برای شروع به کار پرورش زالوی طبی باید یک محیط طبیعی برای مزرعه زالو ، در نظر بگیرید . برای این کار می توان از حوض های کوچک یا طبیعی یا مخازن پلاستیکی یا یک آکواریوم بزرگ استفاده کرد . فقط باید در نظر داشته باشید که در هر محیطی که هستند امکان خارج شدن زالو ها از محیط وجود نداشته باشد .

در پرورش زالوی طبی به یک فضای سرپوشیده حداقل 15 متری نیاز دارید . همچنین تعدادی بشکه 10 لیتری و مخزن برای ذخیره کردن آب. حداقل شروع برای راه اندازی در ماه اول دو هزارعدد زالو می باشد.

وسایل مورد نیاز برای پرورش زالوی طبی

 

  • پمپ هوای مرکزی و لوله کشی برای انتقال هوا
  • آب سالم و آزمایش شده برای استفاده در فارم
  • وان ، آکواریوم یا پت
  • پمپ آب و شلنگ برای شستشو و تعویض
  • دماسنج دیجیتال و دیواری و رطوبت سنج
  • مخزن آب جهت کلر زدایی
  • لوله کشی ورودی آب به وان ها و لوله کشی جهت خروج آب
  • دستگاه تصفیه آب و دستگاه تی دی اس دیجیتال
  • تهیه توری مناسب برای جلوگیری از خروج زالو ها
  • پایه های فلزی برای وان ها تا شیب دار شوند

دمای آب در مزرعه پرورش زالوی طبی

آب درون مخزنی که زالو ها در آن رشد می کنند باید دمایی حدود حداقل پنج و حداکثر پانزده درجه داشته باشد . در پرورش زالوی طبی باید توجه کنید که آب خیلی سرد در ماه های تکثیر زالو باعث امتناع زالو از آن می شود و در این ماه حداکثر دما نباید از بیست درجه بیشتر شود چون زالو ها به گرما حساس هستند.بنابراین تکثیر زالو ها معمولا اوایل خرداد تا اواخر تابستان می باشد.

تکثیر یا تولید مثل زالو ها برای پروش زالو

مهم ترین مسئه در پرورش زالوی طبی توجه به فصل جفت گیری زالو هاست.زالو ها موجودات دو جنسی هستند که فرایند تولید مثل آن ها کمی متفاوت تر از سایر جانداران است . تولید مثل زالو ها به دفعات تغذیه و کیفیت غذایی آن ها بستگی دارد .

زالو ها دارای دو اندام جنسی نر و ماده هستند اما برای بارور شدن نیاز به یک زالوی دیگر دارند و خودشان نمی توانند خودشان را بارور کنند. دو زالو از ناحیه شکم به همدیگر می چسبند و اسپرم را وارد بدن زالوی دیگر کرده و لقاح صورت می گیرد و آن را بارور می کند.

جفت گیری زالو ها تا 18 ساعت هم ممکن است طول بکشد که در ماه های تابستان در خارج آب یا داخل آن انجام می شود. زالوها به طور میانگین 15 تخم تولید می کنند و از بدن آن ها خارج می شود که شبیه پیله کرم ابریشم هستند. نوزادان بعد از 3 یا 5 هفته از تخم خارج می شوند.

پرورش زالوی طبی در خانه

تولید و پرورش زالوی طبی یک کار زود بازده نیست و به پشتکار و تلاش زیادی نیاز دارد . این شغل چون نیاز به سرمایه زیادی ندارد پس جز مشاغل با ریسک پایین می باشد . برای کسانی که می خواهند به این شغل روی بیاورند و فعلا سرمایه کافی برای تامین مکان مناسب را ندارند با رعایت اصول اولیه و اساسی پرورش زالو می توانند در خانه نیز شروع به کار کنند.

مراحل پرورش زالوی طبی در خانه

کسانی که در منزل اقدام به راه اندازی شغل پرورش زالوی طبی می کنند نیاز به فضای زیادی ندارند و با ده متر فضا نیز می توانند شروع کنند. معمولا دوره پرورش زالوها 12 ماه است.

برای شروع نیاز به یک مخزن کوچک دارید که توصیه می شود شفاف باشد تا بتوانید به راحتی از تغییرات محل زندگی زالو ها با خبر شوید. برای پرورش زالوی طبی در نظر داشته باشید که اندازه مخزن نیز به تعداد زالو ها بستگی دارد. همچنین شما به مقداری خزه و جلبک نیاز دارید برای تهیه اینها به گل فروشی ها سری بزنید.

زمان تغذیه زالوها هر 20 روز می باشد. زالوها از خون پستان داران استفاده می کنند، در صورتی که از خون پستاندار استفاده نشود حتما با مشکل روبرو می شوید .

در پرورش زالوی طبی باید توجه داشته باشید که آب بدون کلر باشد پس برای این کار باید 24 ساعت آب بماند تا کلر آن خارج شود.زالو ها باید به صورت جفت در یک ظرف با لایه ای از خزه در پایین قرار دهید. خزه باید به صورت شیب دار باشد به این صورت که یک سمت آن درون آب و یک سمت آن بیرون آب باشد .

برای اینکه تولید مثل زالوها به درستی اتفاق بیفتد، زالوها باید مدت یک ماه کنار هم نگهداری شوند که در این مدت در روی خزه ها در سطح آب پیله می بافند. این کار می تواند تا تولید و پرورش زالوی طبی زالوهای بچه از 1 تا 9 ماه بسته به زمان دریافت اسپرم توسط زالوهای مادر به طول بینجامد.

دقت داشته باشید که برای پرورش زالوی طبی تمام نکات ذکر شده را رعایت کنید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید.

اگر با توجه به تمامی مطالب گفته شده در بالا هنوز نیاز به مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتری در حوزه پرورش زالو داشتید توصیه می شود با همکاران ما در سایت کاسپین  (شرکت دانش بنیان رشد فناورانه کاسپین) تماس حاصل کنید و یا در کلاسهای آموزشی که برای شما عزیزان تدارک دیده شده است شرکت نمائید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *