سیستم تنفسی و دفعی زالو


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1501

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1506
استخراج و خواص هیرودین زالو
ژوئن 8, 2017
قوانین و مقررات
ژوئن 28, 2017

سیستم تنفسی و دفعی زالو


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1501

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1506

Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 214

آگاهی از سیستم بدنی زالو برای پرورش و تکثیر زالو

سیستم بدنی زالو بسیار متفاوت و جالب است و ساختار خاص خود را دارد. داشتن دانش کافی در مورد تجارتی که قصد انجام آن را داریم یک امر ضروری برای موفقیت است. به همین دلیل پرورش و تکثیر زالو که یک صنعت موفق بوده نیز نیازمند دانش کافی است.

پرورش زالو امکان این را فراهم می کند تا علاوه بر فروش زالو محصولات جانبی مانند روغن زالو را نیز تهیه و تولید نماییم. البته به دلیل وجود خواص شناخته شده و همچنین خواص ناشناخته ای که این موجود دارد و دانشمندان در حال بررسی و مطالعه آن هستند این صنعت مدام در حال پیشرفت است. در ادامه به بررسی اندام ها و سیستم های داخلی این جاندار می پردازیم.

 

پرورش و تکثیر زالو ی طبی

سیستم تنفسی و دفعی و حسی و تغذیه زالو برای پرورش و تکثیر زالو 

سیستم بدنی زالو از قسمت ها و دستگاه های متفاوتی تشکیل شده است که در کنار یک دیگر یک ساختار یکپارچه و تقریبا پیچیده را تشکیل می دهند. آگاهی از هر یک از این بخش ها به دانش پرورش و تکثیر زالو کمک می کند.

سیستم تنفسی زالو

تنفس در زالوها عمدتا توسط پوست و شبکه مویرگی واقع در زیر اپیدرم، و تبادل گازها بوسیله انتشار صورت می گیرد.

زالوهای آبزی وقتی با میزان پایین اکسیژن آب مواجه شوند با ایجاد نوسانات بدن عمل تهویه را انجام داده و به سطح آب می ایند و از اکسیژن هوا و بیرون از آب استفاده می کنند.

سیستم دفع زالو

دفع توسط سلول های بزرگ و حجیم که میتوانند مواد ذائد را در خود جمع کنند صورت میگیرد

سیستم حسی زالو

یک سیستم بدنی زالو که در ارتباط مستقیم با محیط می باشد اندام های حسی زالو هستند. این اندام ها امکان را به زالو می دهند که تغییرات مختلفی که در محیط اطراف وجود دارد را احساس کند. این تغییرات شامل دما، لرزش ها، شدت نور و تکان ها می باشد. بنابراین اندام های حسی موجود روی سر و سطح بدن زالو آن را قادر می سازد که نسبت به تغییرات شدت نور، دما و ارتعاش واکنش نشان دهد.

امکان احساس بوی محیط از طریق گیرنده هایی که بر روی سر قرار دارند فراهم شده و گیرنده های شیمیایی روی سر حس بویایی را دریافت می کنند.

در این قسمت ممکن 1 تا 5 جفت چشم وجود داشته باشد. این امکان هست که تعداد چشم های زالو متفاوت باشد. تعداد و ترتیب قرارگیری این چشم ها امکان شناسایی انواع مختلف زالو را فراهم می کند.

سیستم تغذیه زالو

گزش و مکش دو عملی است که زالو ها برای انجام تغذیه و استفاده از خون با اندام هایی که در سر خود دارند انجام می دهند. هر دوی این اعمال برای میزبان دردی را به همراه ندارد و بی حسی از طریق مواد موجود در بزاق به بدن میزبان انتقال داده می شود. ماده ای به نام هیرودین عاملی است که باعث مس شود در زمان مکش خون توسط زالو خون میزبان منعقد نشده و عمل مکش خون به راحتی و بی وقفه انجام گیرد.

زالو نسبت به محرک های محیط بسیار حساس بوده بنابراین گاهی اوقات بی حرکت است و گیرنده هایی که روی سطح بدن اش قرار دارند به صورت فعال تری عمل می کنند تا بتواند غذایی که احیانا در اطراف او وجود دارد را حس کند. اما بیشتر اوقات زالو با حرکت های موجی شکلی که دارد مدام در محیط اطراف حرکت می کند و سر خود را مدام به اطراف می چرخاند تا بتواند غذای خود را به دست آورد.

زالو هایی که زیستگاه آن ها آب است بیشتر طعمه و غذای خود را جستجو می کنند ولی در مقابل آن هایی که خاکی هستند به طور اتقافی به غذای خود حمله کرده و روی بدن میزبان خود قرار گرفته و مکنده خود را وارد بدن ان موجود می کنند.
مواد موجود در بزاق زالو بسیار مفید و متفوت اند و دانشمند تا کنون مواد بسیاری را در این بزاق این جانور کشف نموده اند. اما هنور موارد بسیاری وجود دارد و بساری از خواص و درمان ها از طریق زالو و مواد موجود در بدن و بزاق این جاندار کشف نشده اند.

آگاهی از نکات پرورش و تکثیر زالو
از جمله موادی که در بزاق این جاندار کشف شده  خواص آن ها را می توانید در ادامه ببینید.

نام آنزیم نام لاتین خواص آنزیم
آنتي الاستاز Antielastase كنترل عمل الاستاز و کاهنده الاستين
هيرودين Hirudin شناخته شده‌ترين آنزيم زالو و از مپارين قوي تر بوده و قوي‌ترين ماده‌ ضد انعقاد است.
همنتين Hementin عمل هيرودين به وسيله عامل تقویت شده و فعاليت مشابه روی گردش خون دارد
آنتي استاتين Anti Statin عمل هيرودين به وسيله عامل تقویت شده و فعاليت مشابه روی گردش خون دارد
ليپازها و استرازها Lipases and Esterases خاصيت ليپوليتيك و برای نمونه چربی را آب می کند
آپيراز Apyrase ضد تجمع پلاكت‌ها و عاملی در بهتر شدن گردش خون
 اگلين Eglin ضد تورم، ضد اكسيداسيون و ضد راديكال
بدلين Bdelin مهاركننده پروتئاز   Protease مانند Tripsin یا Chymotripsin يا   Plasmin است كه فاكتورهای تورم و پخش شدن در بافت هستند.
هيالورونيداز Hyaluronidase آنتي بيوتيك
داستاببلاز Desta bilase ضد تجمع پلاكت و از بین بردن لخته خون
يك ماده بي حس كننده Anesthetic agent ماده‌ي قوي بي حس كننده که درد نیز زدن را از بین می برد.
ماده گشاد كننده رگ Vasodilator بسيار شبيه هيستامين

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *