مصاحبه خبرگزاری کشاورزی ایران ( ایانا ) با مدیر شرکت کاسپین


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1501

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1506
هفدهمین-دوره-آموزشی-زالو
حضور شرکت رشد فناورانه کاسپین در یازدهمین نمایشگاه بین المللی دستاوردها و فناوری های کشور
ژانویه 16, 2016
داروهای-گیاهی
داروهاي مسهل – يبوست – سفتي مدفوع – دير كاركردن شكم – اجابت مزاج سفت Purgative
آوریل 21, 2016

مصاحبه خبرگزاری کشاورزی ایران ( ایانا ) با مدیر شرکت کاسپین


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1501

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1506

Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 214

مصاحبه خبرگزاری ایانا با مدیر شرکت کاسپین

پرورش زالو، ظرفیت مغفول‌مانده پزشکی و کارآفرینی ( 24 فروردین 94)

در حالی که دانشگاه‌های پیشرفته آلمان، فرانسه و آمریکا زالودرمانی را یکی از روش‌های جدید درمان خود معرفی کرده‌اند و خواستار گونه‌های بومی ایران هستند، به‌دلیل مغفول ماندن این ظرفیت باارزش، گونه‌های خاص ایرانی به‌صورت قاچاق از مرزهای شمالی کشور و به قیمت کمتر از 500 تومان روزانه صید و خارج می‌شود.

یک کارشناس و فعال بخش خصوصی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: پرورش زالوی طبی در کشورهای پیشرفته ازجمله روسیه توانسته درآمدی هم‌پای درآمد نفت نصیب این کشورها کند، این در حالی است که با وجود پتانسیل فراوان برای پرورش این جانور خانگی، هیچ برنامه‌ریزی برای پرورش آن وجود ندارد.

محمدرضا حلیمی افزود: در حالی که کشورهای اروپایی هر دانه زالوی طبی خود را به قیمت هفت تا هشت یورو می‌فروشند، بی‌اطلاعی از بازار جهانی زالو باعث شده صیادان ایرانی گونه‌های بومی این جانور را صید کرده و روزانه 30 هزار تای آن را به‌صورت قاچاق و با قیمت کمتر از 500  تومان، به تجار روسی و آذربایجانی بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که پرورش زالوی طبی به فضای زیادی نیاز ندارد و در فضاهای کوچک و حداکثر یک اتاق 12 متری با کمترین امکانات و هزینه می‌تواند به سوددهی برسد، یکی از فرصت‌های ویژه شغلی در زمره مشاغل خانگی و کارآفرینی محسوب می‌شود.

حلیمی ادامه داد: تغذیه این جانور سه بار در سال بیشتر نیست و فقط باید طی سال، دو یا سه بار خون گوسفند استریل‌شده برای تغذیه در اختیارشان قرار داد.

وی با اشاره به میزان تولید زالوی طبی در شرایط کنونی تصریح کرد: هرچند سازمان شیلات در تکاپوی تدوین اساسنامه و مجوز برای پرورش زالوی طبی است، اما هنوز برنامه‌ریزی مدون و دقیقی برای افزایش تولید و معرفی آن به‌عنوان یک شغل خانگی وجود ندارد.

حلیمی یادآور شد: کمتر از 10 مجتمع به‌صورت قانونی در حال پرورش زالوی طبی هستند و آنچه در داخل کشور تولید می‌شود بیشتر در طب سنتی به کار گرفته می‌شود.

 

وزارت بهداشت پرورش زالوی طبی را تأیید می‌کند

این کارشناس بخش خصوصی تأکید کرد: یک ماه پیش از فرار رسیدن سال جدید، در جلسه‌ای که فعالان این حوزه با نمایندگان وزارت بهداشت داشتند، اعلام شد که تاکنون هیچ‌کدام از تولیدکنندگان زالوی طبی نتوانسته‌اند مجوز بهداشتی از این وزارتخانه دریافت کنند، اما زمینه برای اخذ مجوز و گواهی بهداشتی وجود دارد.

وی اظهار داشت: زیرساخت‌های لازم برای پرورش زالوی طبی هنوز فراهم نشده و باید محیط پرورش و تغذیه این جانور به‌گونه‌ای که میکروب‌های مشترک انسان را نداشته باشد، در محیط قرنطینه‌شده تعریف شود.

حلیمی همچنین گفت: اینکه ما چه مقدار نیاز به تولید و پرورش زالوی طبی داریم، هنوز مورد توجه هیچ‌کدام از دولت‌مردان و برنامه‌سازان نیست، این در حالی است که معتبرترین شرکت‌های آلمانی از زالوی طبی استفاده‌های پزشکی می‌کنند و خواستار تهیه گونه زالوی بومی ایران هستند که با ترشح آنزیم‌های خاص، قابلیت درمانی ویژه‌ای دارد که آن را در سراسر دنیا متمایز ممتاز می‌کند.

وی در ادامه افزود: امکان صادرات زالوی طبی در شرایط استریل و با ویژگی‌های مشخص‌شده جهانی وجود دارد و این ظرفیت هنوز مورد توجه قرار نگرفته و به چشم مسئولان دولتی نیامده است.

 

شغلی خانگی با درآمدی عالی

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: پرورش زالوی طبی با هزینه‌های بسیار پایین و کمتر از دو میلیون تومان می‌تواند شروع به کار کند و با سرمایه‌گذاری اندک، حداکثر تا پنج میلیون تومان به سوددهی می‌رسد.

حلیمی ادامه داد: در زمان حاضر مشاغلی نظیر پرورش زالوی طبی می‌تواند فرصت اشتغال جدیدی محسوب شود که در بسیاری از روستاها و حتی حومه شهرها امکان پرورش آن وجود داشته باشد، اما قطعاً خریداری آن و عرضه در بازار هدف نیاز به برنامه‌ریزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی دارد.

 

سرنوشت ورمی‌کمپوست در انتظار زالو نیست

وی با اشاره به چگونگی جذب سرمایه با توجه به فراخوان‌های موجود و تضمین بازگشت آن برای سرمایه‌گذاران با توجه به سرنوشت سرمایه‌گذاری در ورمی‌کمپوست تصریح کرد: بخش خصوصی فعال در پرورش زالوی طبی به هیچ عنوان فراخوانی برای مشارکت انحصاری در سرمایه ندارد و تنها فراخوانی برای شروع به کار و راه‌اندازی پرورش زالوی طبی ارائه کرده است.

حلیمی یادآور شد: ورمی‌کمپوست در شرایطی متفاوت با زالوی طبی وجود داشت، چرا که هر کس می‌توانست به‌علت غیربومی بودن اطلاعات آن در آن ورود کند، اما در بخش زالو امکان چنین کلاه‌برداری‌های اقتصادی از سرمایه‌های اندک مردمی وجود ندارد؛ چرا که از همان ابتدا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات نظارت مستقیم بر عملکرد آن دارند.

وی تأکید کرد: برای صادرات زالو و حتی استفاده داخلی از آن باید گواهی‌های بهداشتی لازم اتخاذ شود تا بتوان از آن استفاده پزشکی کرد.

حلیمی اظهار داشت: برای نخستین‌بار، 93 نماینده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان شیلات و اساتید دانشگاهی دستورالعملی برای پرورش زالوی طبی تدوین کرده‌اند که هرآنچه لازم بوده، در آن دیده شده است.

وی همچنین گفت: گونه زالوی ایران به‌عنوان “اورین تالیسم” یا “زالوی شرقی” دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که از لحاظ کیفیت از نوع “hirudo medicinal” آن شرایط مناسب‌تری دارد و می‌تواند در صورت سرمایه‌گذاری، با سود سرشاری همراه شود و ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشد.

 

درمان زخم معده و کیسه صفرا با زالو

این فعال بخش خصوصی افزود: تحقیقات جدید ثابت کرده است که پس از عمل جراحی، به‌دلیل اثر ضدانعقادی هیرودین و خطرات حملات پس از آن به‌طور کلی در بیماری‌های کرونری قلب، زالو می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند؛ به‌طوری که در هندوستان 20 بیمار با واریس اندام تحتانی پیشرفته، کاندید زالودرمانی شده و پاسخ درمانی آن در مقاله‌ای که توسط “ریکاوو کولین” آمریکایی نگارش شده است، نتایج حیرت‌انگیز را نشان داده است.

حلیمی خاطرنشان کرد: از آنجا که زالوها توانایی ایجاد ثبات در مناطق حیاتی را دارند، امکان ترمیم بافت‌های از دست رفته نظیر قطع انگشتان یا نیاز به ترمیم‌های بافتی در درمان زخم معده، کولیت، پروستات، برونشیت، التهابات کبد، کیسه صفرا، باستریت، بیماری‌های پوستی، اسپاسم عضلانی، واریس، نازایی و ترک اعتیاد مواد مخدر را دارا است و در طب سنتی ایرانیان و توسط شیخ‌الرئیس ابن‌سینا نیز به آن مفصل پرداخته شده و امروز در دانشگاه‌های پیشرفته آمریکا، فرانسه و آلمان به‌عنوان روش‌های جدید درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *