سوالات متداول

سوالات متداول ، چرا پرورش و تکثیر زالو ؟

به علت سوالات متعدد علاقمندان به پرورش زالوی طبی و پاسخگویی به اینگونه سوالات، بخش سوالات متعدد و قسمت مقالات ،با توجه به سوالات جدید بروز رسانی میشود
دوستانی که در این زمینه سوالاتی دارند لطفا به ایمیل DR.MR.HALIMI@GMAIL.COM یا سوال خود همراه با نوشتن این کد ( C.L ) با تلگرام به شماره 09117944229  ارسال کنند.
به زودی منتشر می گردد …….
جلد دوم مجموعه آموزش پرورش و تکثیر زالو  با موضوع ( بیماری ها و مشکلات رایج در تولید زالوی طبی )
1- چرا پرورش و تکثیر زالو ؟
مدیر سایتسرمايه اوليه كم و بازدهي بالاي اين صنعت در برگشت سرمايه
•          نياز به كمترين فضاي ممكن جهت توليد اقتصادي
•         امكان توليد در فضاهاي شهري بدون مزاحمت هاي شهروندي براحتي فراهم است.
•          تغذيه ارزان قيمت
•          نياز به كمترين مراقبتهاي ممكن در ميان ساير گونه هاي آبزيان پرورشي
•          بالاترين ميزان درخواست و تقاضا و موارد استعمال گوناگون به دلیل یک بار مصرف بودن زالو
•          گونه موجود و قابل پرورش در ایران بهترین نژاد از لحاظ خواص درمانی و تولید آنزیم ها، آنچنان که   کشورهای بسیاری راغب به تهیه زالوی طبی از ایران میباشند.
•          فرصت مناسب سرمایه گذاری جهت صادرات
•          فراوردهای جانبی زالو شامل روغن زالو، پودر زالو، زالوی فریز شده
2-با چه مقدار سرمایه می توان به پرورش زالو پرداخت ؟
مدیر سایت : با مبلغ بین 5 الی 10 میلیون تومان هم می توان به پرورش زالو پرداخت اما توجیه اقتصادی خوبی ندارد
3- در چه مناطقی می توان یک واحد پرورش زالو احداث کرد ؟
مدیر سایت : با توجه به دستورالعمل شیلات ، امکان راه اندازی فارم و سایت پرورش زالو در سراسر کشور بلامانع است اما شرایط محیطی در استان های شمالی و مناطق سرد و خنک راحت تر می باشد
4- اگر بخواهیم با سرمایه کم شروع کنیم و به عنوان یک شغل خانگی به حساب آید باید از کجا شروع کنیم ؟
مدیر سایت : با توجه به سرمایه کم و اینکه شما تحمل هزینه های زیادی بابت مشاوره و اجرا نشوید   بهتراست از دوره های آموزشی در مراکز معتبر استفاده کنید.
5 -مهمترین ویژگی های موسسات آموزشی که دوره های پرورش و تکثیر زالو برگذار میکنند چیست ؟
مدیر سایت : یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در تولید زالوی طبی ، آموزش آن در مراکز معتبر می باشد که اولا مدرک آنها معتبر باشد و دوم اینکه آن شرکت برگزار کننده ،خودشان در این زمینه تجربه های لازم را داشته باشند و از همه مهمتر اینکه شما حتما باید این دوره ها را بصورت عملی ببینید و لمس کنید
خوشبختانه( دانشگاه ما این امکان را فراهم کرده است که ضمن مباحث تئوری و نظری شما بتوانید آموزش زالو را بصورت عملی و کارگاهی و در کنار مرکز نیمه صنعتی پرورش زالو بگذرانید.)
6- صادرات زالو چگونه است ؟
مدیر سایت :همیشه برای زالوی گونه ایرانی در جهان مشتریان خوبی وجود دارد با توجه به اینکه این شرکت جز کریدور صادرات جمهوری اسلامی ایران در رزمینه صادرات زالو می باشد اما چندین مشکل در راه صادرات زالو وجود دارد که می توان به این موارد به عنوان موارد شاخص اشاره کرد: 1- مقدار کم تولید زالوی طبی در کشور 2- نبود یک دستورالعمل مدون جهت صادرات زالو 3- عدم استاندارهای لازم در زیر ساخت های تولید زالوی طبی
7- حداقل فضای مورد نیاز برای پرورش زالو چقدر است ؟
مدیر سایت : بطور تقریبی می توان گفت از فضای 20 الی 50 متری می توان برایپ رورش زالو استفاده کرد.
8- آیا از محیط گلخانه ای هم می توان برای پرورش زالو استفاده کرد ؟
مدیر سایت : بله امکان پذیر می باشد اما از نوع پوششی باید استفاده که نور کمتری به زالو ها برسد
9- با توجه به تبلیغات فراوان چگونه می توانیم به گروه یا کسانی که مشاوره  می دهند اطمینان حاصل کنیم ؟
مدیر سایت : این سوال بسیار خوبی است که بسیاری از علاقمندان می پرسند و می توانیم بگویی که متاسفانه فضای آلوده ایی در کشور بوجود آمده است اما راه حل شناخت آن شناسنامه دار بودن شرکت که تا کنون دو شرکت رسمی در ایران ثبت نشده است و رزومه کاری افرادی که قرار هست مشاوره بدهند .
10- طرح صنعتی پرورش زالو چقدر سرمایه لازم دارد .
مدیر سایت :قبل از همه موارد باید خدمت این عزیزان بگوییم که مهمترین رکن در اجرای طرح صنعتی یک گروه باتجربه و علمی در این زمینه است که بتوانند در اجرای طرح به دقت عمل کنند و   سپس سرمایه ای بین 200 الی 500 میلیون تومان را می توان در بخش صنعتی وارد کرد.
11-دوره ی تکثیر زالو و زمان رسیدن به درآمد چند ماه است؟
مدیر سایت : دوره بستگی به شرایط نگه داری دارد ولی به طور معمول 12 ماه زمان کل دوره میباشد ،تابستان زالو ها شروع به تکثیر میکنند. می توان در کنار تکثیر زالو شرایط نگهداری و پرورش را نیز فراهم کرد که زود بازده است 
12-مشتریان ما چه کسانی هستند؟
مدیر سایت : مشتریان درجه یک شما در ایران پزشکان طب سنتی هستند طبق تحقیقات شرکت ما که به سازمان شیلات ایران هم گزارش شده است  روزانه در ایران 30 تا 40 هزار زالو ی طبی مصرف میشود که این مقدار تولید زالوی طبی در کشور فعلا جوابگوی این حجم از نیازهای بازار نیست .
13-این کار در طول روز چقدر وقت ما را میگیرد؟
مدیر سایت : با توجه اینکه روش های کاری ما خاص و انحصاری میباشد ما مدت زمان رسیدگی در طول روز را به حدود 1 ساعت کاهش دادیم . هر چند روش های صنعتی و نیمه صنعتی مقدار زمان های رسیدگی به آن متفاوت خواهد بود 
14-در طرح خرید تضمینی قیمتی که از شما خریداری می شود  چقدر است؟
مدیر سایت : در خرید تضمینی زالو ,اگر بازاری برای فروش بالاتر پیدا کردید که عالیه ، در واقع دوگونه روش تضمینی وجود دارد : یکی خرید زالوی طبی بر اساس یک قیمت ثابت که در جلسات توجیهی مشخص میشود و دیگر  هرچقدر که قیمت بازار باشید ما 30٪ پایین تر از قیمت بازار از شما خریدار هستیم.

15-آیا اجباری وجود دارد که ما حتما زالو ها را به شرکت شما بفروشیم  ؟
مدیر سایت : خیر -شما میتوانید در صورت تمایل خودتان بازاریابی زالو را انجام هید و به قیمت دلخواه خود بفروشید ولی بعضی از دوستان توان و حوصله برای بازاریابی ندارند و ترجیح میدهند زالو های خود را به صورت تضمینی به ما بفروشند که این فروش می تواند در سایزهای مختلف زالو  باشد که در تمامی مراحل ، شرکت ما بازارهای خاص خودش را دارد .
16- اگر این کار پر سود هست چرا این شرکت قصد گسترش آن را دارد و سعی نمیکند بصورت انحصاری در اختیار خودشان باشد ؟
مدیر سایت : اول اینکه باید عرض کنیم که شرکت ما یک مجموعه دانشگاهی هست و رسالت ما آموزش علاقمندان بر اساس استاندارهای لازم است دوم اینکه باتوجه توانایی صادراتی زیاد این محصول می توان از ظرفیت صادرات آن استفاده کرد و به کشورهای دیگر ارسال کرد و از آنجایی که می توان محصولات گوناگون آرایشی و بهداشتی از زالو گرفت ، تولید بیشتر آن در دراز مدت قطعا به نفع طرفین( تولید کننده و شرکت ما ) خواهد بود .
17- با توجه به کم آبی در بسیاری از نقاط کشور ، مصرف آب آن چقدر می باشد 
مدیر سایت :با توجه به کم آبی ، خشک سالی های اخیر و حفظ منابع آبی کشور  یکی از دغدغه های بسیاری از تولید کنندگان ، مقدار آب مصرفی می باشد که با استفاده مدیریت آب که دوستان آموزش می بینند در طرح نیم صنعتی هر هفته حدود 1 متر مکعب آب استفاده خواهد شد 
18- چه عواملی باعث مرگ و میر زالو می شود ؟
مدیر سایت : بطور کلی می توان چهار نکته را به عنوان علل اصلی مرگ و میر در زالو دانست ( رعایت نکردن شرایط و نحوه تغذیه – آمونیاک موجود در آب – گرمای بیش از حد – سهل انگاری ،نداشتن تجربه و آگاهی کامل )
19- پتانسیل صادراتی زالو در دنیا چونه است ؟
مدیر سایت : با توجه به تحقیقات انجام شده کشورهایی مانند روسیه ، مالزی ، تایلند  و … درآمد سالیانه ای بیش از 50 میلیارد دلار از فروش زالو و فرآورده های دارویی و بهداشتی آن دارند.  در ژوئن 2004 پس از تایید سازمان غذا و دارو آمریکا مبنی بر استفاده از زالو به عنوان یک کالای پزشکی ، در همان سال 2004 انگلستان 10 میلیارد پوند زالو به کشورهای دیگر صادر کرد و اکنون روسیه با تولید و صادرات محصولات زالو با برند Bioenergy  سالیانه بیش از 100 میلیارد دلار ، از راه فروش زالو و محصولات جانبی آن درآمد دارد.
20-بزرگترین وارد کنندگان زالو در دنیا چه کشورهایی هستند ؟
مدیر سایت : با توجه به تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران این شرکت و کریدور صادرات ، کشورهای دانمارک – آمریکا – کانادا – چین – ایسلند – آلمان – استرالیا بیشترین واردات را دارند.
21- آیا شرکت شما ( رشد فناورانه کاسپین )تا کنون توانسته دستاورد علمی در زمینه زالوی طبی بدست آورد ؟
مدیر سایت : بله، با توجه به اینکه این شرکت تنها شرکت دانش بنیان در کشور در زمینه زالوی طبی می باشد توانسته با( تولید زالوی طبی عاری از آلودگی و بیماری )به موفقیت بزرگی دست یابد .
22- قیمت گذاری زالو چگونه است ؟
مدیر سایت : قیمت زالو بر مبنای عرضه و تقاضا می باشد . هر چند فعلا در زمان هایی که زالو در طبیعت فراوان هست ( شش ماه اول سال ) قیمت ها افت محسوسی میکند و از ابتدای مهر افزایش قیمت شروع میشود و گاهی تا سه برابر هم افزایش می یابد .
23-با این همه صیدی که از مناطق شمالی ایران میشود ، آیا خطر زیست محیطی هم ما رو تهدید میکند ؟
مدیر سایت : قطعا اینگونه هست . از آنجایی که اینگونه صید بی رویه در کنار خشکسال سالهای اخیر ، زهکشی ها  و استفاده از سموم کشاورزی ، این موجود با ارزش را مانند بسیاری از کشورهای اروپایی در معرض انقراض قرار داده است .
24- چگونه می توانیم مجوزهای لازم مرتبط با پرورش و تکثیر زالو را بگیریم ؟
مدیر سایت : خدمت این دوستان عرض کنیم که دستورالعمل مجوز پرورش و تکثیر زالوی طبی بصورت جامع در بخش مقالات همین سایت قابل مشاهده است.
25- روش تکثیر آبی یا گلی، کدوم یک برای پرورش زالو موثرتر است ؟
مدیر سایت : معمولا اینگونه تقسیم بندی ها در سایر کشورهای دنیا مرسوم نیست ، در واقع زالو جزء موجودات آبزی می باشد و جدا کردن زالو برای مدت طولانی صدمات زیادی به بافت ها و اندام های زالو وارد میکند . فقط زمانی که قصد تکثیر داریم می توانیم برای یک مدت کوتاه از بسترهایی استفاده کنیم که در شرایط تکثیر موثر تر باشد . بطور کلی یک روش جامع و دقیق علمی بیشتر برای پرورش و تکثیر زالوی طبی وجود ندارد و بقیه موارد خلاقیت های دوستان پرورش دهنده می باشد که بیشتر جنبه آشنایی با کار و تحقیقاتی دارد.
26- آیا دستگاه اتوماتیکی که کار تولید زالوی طبی را انجام دهد وجود دارد ؟
مدیر سایت : بیان کردن اینگونه موارد بیشتر جنبه رسانه ای و تبلیغاتی دارد و بطور کلی نمی توان یک پروسه تولید زالوی طبی را صرفا با دستگاه انجام داد.  
27- آیا می توانیم به زالو غیر از خون چیز دیگه ای دهیم  چون بعضی از پرورش دهندگان تبلیغات میکنند که غذای جایگزین درست کردیم 
مدیر سایت : اینکه بحث جایگزین باشد ، قطعا حرف نادرستی است و با توجه به ساختار زالو و از آنجایی که رشد و تولید مثل زالو به شدت تحت تاثیر تغذیه زالو با خون می باشد، اینگونه ادعاها صحت ندارد و در هیچ جای دنیا نیز مرسوم نیست
28سوال ارسالی دوستان : برای پرورش زالو از کجا شروع کنیم -چقدر سرمایه لازم است؟ برای مشاوره چه شرایطی لازمه و هرینه اش چطوره ؟آیا در مقیاس خانگی خرید هم دارید؟
مدیر سایت : پاسخ -اگر قصد شروع در مقیاس خانگی را دارید بهتر است از دوره های آموزشی معتبر استفاده کنید و برای شروع 3 الی 10 میلیون سرمایه لازمه . این شرکت برای مشاوره حضوری و تلفنی هیچ وجهی را دریافت نمیکند و کاملا رایگان می باشد و برشور تبلیغاتی شرکت را نیز در اختیار آنها قرار می دهد … ما ازافراد و کسانی که اینجا آموزش می بینند تولیدات آنها را خریداری می کنیم .
29 –سوال ارسالی دوستان : تعدادی زالوی مولد تهیه کردم در شرایط مناسب نگهداری میکنم اما جدیدا خیلی بی حالند و تلفات می دهم ؟ 
مدیر سایت :پاسخ – یکی از دردسرها و مشکلات اساسی پروش دهندگان رالو همین سوالات است و چون این دوستان غالبا آموزش را از منابع غیر معتبر و یا از سایت ها می گیرند به همچین مشکلاتی برمیخورند  و ما به دلیل اینکه از شرایط زیر ساخت آنها ؛ پروسه تغذیه ، بستر سازی مطلوب و …… اطلاعاتی نداریم پاسخگویی به آنها مشکل است و یک نکته ای که غالبا با آن روبرو هستیم این است که این دوستان چیزی به نام ثبت اطلاعات روزانه و یا هفتگی ندارند که بتوان اطلاعات اولیه را بدست آورد و در حل مشکل به آن استناد کرد
بهرحال تلفات زالو می تواند از عوامل تغذیه نامناسب ، دمای زیاد هوا -پوست اندازی ناقص – وجود نیترات محلول در آب و … باشد.